Vänern 4 hk

Typ: Tändkulemotor

Tillverkare: Vänerns Motorverkstad, Vänersborg

Tillverkningsnr: 1853

Tillverkningsår: 1945

Effekt: 4 Hk

Varvtal: 750rpm

Varvtalsreglering: Frislagsregulator

Startsystem: Tändkula och handstart

Framdrivning: Backslag fast propeller

Motorn har varit installerad i en mindre fiskebåt i vänern.

Motorn var komplett vid köpet och har endast rengjorts samt kontroll av cylinder och vevlager.

 

Tillverkningsskylten

Det är alltid lika roligt när man kan hitta en motor som har tillverkningsskylten kvar. Denna lilla mässingplåt ger motorn dels identiteten och ålder dels tekniska data.

 

Provkörning

Motorn är mycket lättstartad men det är helt omöjlig att få till en jämnt och fin gång. Felet ligger troligen i att bränslepumpen dels är sliten dels läckage genom pumpglanden. Jag kommer därför att tillverka en ny plunge samt försöka förbättra tätningen. Tunnan i förgrunden är ett sk "Graderverk" som har till uppgift att kyla ner motorns kylvatten. Funktionen är att kylvattnet går från botten av tunnan (via slang) in i motorns kylvattenpump, genom kylkanalerna i cylindern och därefter i retur upp i mässingbehållaren på topppen av tunnan. Därifrån rinner vattnet ned efter hampasnören  tillbaks i tunnan. Kyleffekten är beroende av utetemperaturen och blåst men är ett väl beprövat system. Genom att använda glykolblandat vatten så stoppar man rostbildningen i cylinderns kylkanaler.

 

Insprutningsventil för vatten

Vattenanslutningen syns på ventilens högra sida (gänganslutningen, inget rör kopplat)

Tändkulemotorer hade i början problem med att tändkulan blev överhettad och därmed för tidig tändning. Detta åtgärdades med att spruta in vatten i cylindern som där förångades och kylde ner förbränningsrummet. En annan positiv effekt var att effekten ökade på grund av den extra tryckökning som ångan tillförde. Vattnet tillfördes antingen från en separat vattentank eller som i detta fall med en rörledning från cylinderns kylkammare.  Nackdelarna i form av skador på cylinder och lager gjorde att detta system succesivt försvann i samband med att man ökade kompressionstrycket, minskade tändkulans yta samt använde reglerbara spridare.